Isnin, 21 Februari 2011

Batu Bersimpuh di atas Gunung!

Tarikhnya sangat lah lama yang aku tidak bisa mengingatinya, aku di lahirkan dari tanah si lanka yang kebanyakkan penduuk terdiri daripada askar dan petani. kebanyakan nya adalah salah satu kebahagiaan hidup adalaha dengan menyelamatkan diri. Aku delahirkan tidak cukup matang. Ibu ku di paksa bersalin tanpa mengira bulan nya. kerana di sana pawangnya sangat teliti dan akhiirnya aku di lahir kan ketika masih kecil. AAku memandang dari atas langit akan kelahiran ku. dan kelahiran ku ternyata membawa seribu makna kepada keluarga ku. Kebenarannya kampung halamanku di landa wabak [enyakit. Iaitu penyakit yang mengakibat lemah jantung. Lebih kurang sama juga dengan Server Acute Respiratory Syndrome (SARS). Aku mengetahui asal usul penyakit ini. Iaitu berpunca daripada kedatangan kimia yang tidak di undang iaitu kesilapan ketika di mana. Menerima virus tanpa di undang. "Aku begitu pasti dan pasti akan aku datangkan kepada kamu" katanya Aku tidak ingiin teru berbicara kosong. Nama nya adalah Helmi. Di lahirkan pada tahun 198. Biodata ku adalah. Aku tidak di benarkan bekerja ketika kecil. Ibu dan ayahku adalah petani. Ayahku di nyatakan oleh doktor perubatan bahawa aku mempunyai kesakitan jantung iaitu lemah jantung dan aku mungkin akan meninggalkan dunia pada bila - bila masa. Namun kenyataan itu salah sama sekali. Ketika mana aku sedari bunyi azan telah berkumandang dengan kuat sekali dan aku teringin sekali mencari bunyi itu dari arah selatan ke timur dan tenggara adalah kediaman ku. Dan aku terima hakikat nya bahwa angin ini selalu di bawa dari seberang lautan dan aku setiap 5 kali waktu aku terdengar bunyi ini. Aku mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan dari bunyi tiupan angin. Aku mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan dari bunyi - bunyi khabar yang di bawa oleh binatang. Aku di temani oleh keluarga dan sahabat handai. Kebenaran nya sri lanka bukanlah tempat yang aman. Aku kebingungan. Pada suatu hari kendengaran suara yang sangat merdu. Dari ufuk utara aku mendengar. Aku mempelajari ilmu bintang. Aku mempelajari bentuk - bentuk bintang. Kerana desiran angin selalu membawa khabar. Aku berharap sangat2 bertemu mereka. Aku tidak sewenang-wenangnya berlari kepantai.
 Aku belajar bertayamum. Aku mempelajari cara berwudhuk dan aku juga mempelajari ilmu - ilmu perubatan. Aku menulis buku. Kehidupan di sini agak berlainan. Penulisan merupakan sesuatu yang berharga. dan setiap penulisan boleh memberikan pengajaran. Aku mempelajari bahasa arab dari bentuk awan. Setiap kali memandang ke langit aku dapat melihat awan itu. dan akan berbunyi huruf2 nya. Aku mempelajari sebutan dan aku mempelajari cara bacaan itu semua adalah sangat berharga. Aku mereka perahu untuk menyeberang. Dan akhirnya aku tidak ingat akan kemunculan dan kesampaian aku di sini. Aku mencari ia semula dan akhir nya aku muncul di perkampungan Kalimantan. Mungkin ombak yang meniup rakit ku ke persisiran. Aku perlu menulis semua kalimat ini agar mengetahui asal usul ku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular